poniedziałek, 29 lutego 2016

Ciasto drożdżowe z kruszonką

Proste klasyczne ciasto drożdżowe z kruszonką. Takie właśnie idealne na śniadanie ze szklanką mleka lub kakao.
Smak mojego dzieciństwa, kiedy właśnie moja babcia takie piekła. Bardzo często była u niej blaszka ciasta drożdżowego. Smarowało się masłem czy dżemem.... I takie właśnie mam z tym ciastem wspomnienia. Dzisiaj też jestem mamą i babcią i piekę swoim dzieciakom drożdżówkę.
Mięciutką, puszystą, a w całym domu unosi się zapach ciasta. Od razu w domu przytulniej i cieplej.

Składniki

4 szklanki mąki
8 łyżek cukru
30 g świeżych drożdży
1,5 szklanki ciepłego mleka
4 jajka
1/4 łyżeczki soli
130 g masła

Kruszonka
2 łyżki masła
2 łyżki cukru
4 łyżki mąki


Drożdże pokruszyć do garnuszka, dodać 1 łyżkę cukru, 3 łyżki ciepłego mleka (nie gorące).
Rozetrzeć na gładko. Posypać jedną łyżeczką mąki przykryć lnianą ściereczką i odstawić
w ciepłe miejsce do momentu aż drożdże zaczną powiększać swoją objętość.
Do miski przesiać mąkę, dodać cukier, sól, mleko roztrzepane z jajkami. roztopione i ostudzone masło i wyrośnięte drożdże. Ciasto wyrobić drewnianą łyżką, do momentu aż będzie od niej odchodzić.
Odstawić do wyrośnięcia.
Blachę 23x38  cm wyłożyć papierem do pieczenia i wyłożyć ciasto. Poczekać aż ponownie wyrośnie.

Do miski włożyć składniki na kruszonkę i rozcierać palcami tak, aby powstała kruszonka.
Nie należy tego robić zbyt długo, bo powstanie ciasto.
Posypać nią ciasto i piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni C około 40 minut.

Ciasto drożdżowe z kruszonką

13 komentarzy:

  1. Takie proste drożdżowe jest najlepsze:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam, pamiętam z dzieciństwa, jak babcia piekła podobne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. oo tak,tka drożdżówka jest pyszna

    OdpowiedzUsuń
  4. Każda drożdżówka jest naszym najlepszym ciastem. Taka z kruszonką - to wspomnienie dzieciństwa. Najpierw zgryzało się ciasto a to co najlepsze czyli kruszonkę zjadaliśmy na końcu:) Pyszotka:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pyszne, klasyczne ciasto do popołudniowej kawki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Klasyczne drożdżowe z kruszonką to najlepsze ciasto :) Ależ mam smaka na taki puszysty kawałeczek :)

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie jutro będzie drożdżowe :) Dawno już nie jadłam i tęsknię za tym smakiem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. czy do tego ciasta moge uzyc suszonych drozdzy i ile

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że można dać 4 łyżeczki suchych drożdży. Pomijając rozczyn dodać bezpośrednio do ciasta.

      Usuń
  9. To chyba moje najukochańsze ciasto pod słońcem. Gdybym miała do wyboru sernik, brownie i drożdżówę to bym się nie umiała chyba zdecydować, ale domowa drożdżówka ma pod sobą większość ciast jakie znam. Pamiętasz jeszcze starą, blogową znajomą? :) Wróciłam na dobre do blogowego świata. Tęskniłam za tymi inspiracjami kulinarnymi, jakie prezentowałaś, jakie mogłam przenosić i do siebie. Pozdrowionka serdeczne :) Buziaki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę Megly, że wróciłaś. Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  10. Pięknie ale może na sobotę są urodziny Łukasza

    OdpowiedzUsuń
  11. Taka klasyczna wersja kojarzy nam się z mamą w przygotowującą ciasto i tatą wyrabiającym całość przy użyciu swojego bicepsa xD

    OdpowiedzUsuń